Slovenski Podcasti

Seznam vseh slovenskih podcastov


Meta PHoDcast 188: dr. Mojca Lukan, pedagoginja

Z Mojco Lukan o strokovni avtonomiji pedagoških delavk in delavcev v javnih vrtcih v Sloveniji. #MetaPHoDcast Dr. Mojca Lukan je doktorica pedagogike, ki je zadnje leto delovala kot absolventka pred tem pa štiri leta kot mlada raziskovalka na Oddelku za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Študij pedagogike jo je pritegnil zaradi njegove multidisciplinarnosti, kjer se prepletajo psihologija, sociologija, antropologija in druge vede. Poleg pedagogike jo je posebej zanimalo tudi področje sociologije, zato je končala magistrski študij sociologije kulture na isti fakulteti. Pedagogika kot znanstvena disciplina se osredotoča na vzgojo in izobraževanje. Mojca je v svojem raziskovalnem delu podrobneje proučevala strokovno avtonomijo pedagoških delavk in delavcev v vrtcih, pri čemer jo je še posebej zanimalo, kako ocenjujejo, da bi v različnih okoliščinah ravnali v vzgojni praksi. Med ključnimi vprašanji, s katerimi se je ukvarjala, so bila naslednja: Kaj pomeni strokovna avtonomija in kako je pravno opredeljena? Ali to pomeni popolno svobodo pedagoških delavk in delavcev ali pa so ti podvrženi omejitvam. I če so, kakšnim in katerim omejitvam so podvrženi? Kako se strokovna avtonomija kaže v vsakodnevni praksi? Pedagoške delavke in delavci morajo svoje delo izvajati v skladu z zakonom in javno veljavnimi programi, ki določajo vzgojno-izobraževalne cilje. Poleg tega morajo pri svojem delu upoštevati načela kritičnosti, objektivnosti in pluralnosti ter spoštovati pravico staršev, da otroke vzgajajo v skladu s svojim verskim in filozofskim prepričanjem. Mojčin doktorat je sestavljen iz dveh delov. Prvi del je teoretičen, med drugim je v njem pregledala in interpretirala zakonodajo, ki ureja strokovno avtonomijo pedagoških delavk in delavcev v javnih vrtcih v Sloveniji. Ukvarjala pa se je tudi z drugimi vprašanji, kot je pravica do ugovora vesti v vzgoji in izobraževanju. V drugem delu je raziskovala, koliko zaposleni v javnih vrtcih poznajo formalni okvir, ki zadeva strokovno avtonomijo, in pa, kako ocenjujejo, da bi v določenih hipotetičnih primerih vzgojne prakse strokovno avtonomno ravnali. Osrednji del pogovora je namenjen ugotovitvam iz drugega dela njenega doktorata. Mojca ugotavlja, da številni pedagoški delavci ne poznajo vseh določil, ki zadevajo strokovno avtonomijo, in njihovih implikacij za vzgojno prakso. To pomanjkanje znanja pa lahko vpliva na procesno kakovost vzgoje in izobraževanja predšolskih otrok. Tema strokovne avtonomije pedagoških delavcev je še posebej aktualna zaradi vse pogostejšega vpletanja staršev v vzgojno-izobraževalni proces njihovih otrok. Zato je ključno, da zaposleni v vzgoji in izobraževanju dobro poznajo zakonodajo, ki ureja njihovo delo. Mojca v pogovoru predstavi tudi nekaj rešitev, ki bi lahko prispevale k izboljšanju kakovosti vzgoje in izobraževanja v javnih vrtcih, kar zadeva to področje Mojca bi šla na večerjo z DuoLipo. Navdušuje jo njeno delo izven glasbene kariere, posluša pa tudi podkast Dua Lipa: At Your Service. V poslušanje pa predlaga podkast Vala 202 Rožnata dolina. Doktorskim študentom svetuje, naj si delo razdelijo na manjše enote, saj je tako lažje premagati obsežnost naloge, kot je doktorska disertacija. ———————— Meta PHoDcast so pogovori z mladimi raziskovalci in raziskovalkami o življenju, vesolju in sploh vsem. Gostitelji in gostje smo znanstveniki in znanstvenice z različnih področij znanosti. Večinoma gre za doktorske študente in študentke pred zaključkom doktorata, občasno pa so naši sogovorniki tudi podoktorski raziskovalci in raziskovalke v tujini. Nastajanje podkasta v letu 2024 finančno podpira ARIS, Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost R...